Markt enthousiast over initiatief Stichting ZSO

Geplaatst op 17 juli 2024

Markt enthousiast over de toetsstenen (lees: indicatoren) ontwikkeld door Stichting ZSO. Inmiddels maken honderden zzp'ers tevreden gebruik van de ZZP VRIJ Indicator.

Het Bestuur en de Raad van Toezicht van Stichting Zelfstandig Samen Ondernemen (ZSO) hebben de ZZP VRIJ indicator en ZZP Opdracht indicator gepresenteerd aan de markt. ZZP Nederland is mede-initiatiefnemer van ZSO. Inmiddels maken er reeds honderden zzp’ers gebruik van de unieke ZZP VRIJ Indicator. Daarnaast zijn we continue in gesprek met relevante organisaties om beide indicatoren te optimaliseren. Vanuit de eerste gesprekken komen positieve reacties: “Uniek in de markt” en “jullie zijn goed bezig” zijn slechts enkele van de gehoorde reacties.

Toetstenen ontwikkeld door Stichting ZSO

Stichting ZSO heeft twee zogeheten ‘toetsstenen’ ontwikkeld. De ZZP VRIJ Indicator toetst een zelfstandige aan ondernemerscriteria. De ZZP Opdracht Indicator toetst elke opdracht die wordt geplaatst op het platform aan actuele criteria opgenomen in de huidige wet- en regelgeving en de jurisprudentie (zoals de Deliveroo uitspraak). Uiteraard worden de toetsstenen geactualiseerd indien het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelatie en Rechtsvermoeden doorgaat en/of er nieuwe jurisprudentie optreedt.

Leer hier meer over de criteria vanuit de VBAR.

Unieke combinatie geeft inzicht

Door zowel de opdracht als de opdrachtnemer vooraf te toetsen en deze met elkaar te combineren, ontstaat een uniek inzicht in de arbeidsrelatie. Komt een opdracht niet in aanmerking als zzp opdracht? Dan krijgt de opdrachtgever dat meteen te zien. Krijgt de opdracht een ‘groene’ score? Dan kun je als zzp’er besluiten hierop in te gaan. Op deze wijze is de voorspelbaarheid hoog dat we hier met een opdracht voor een zelfstandig ondernemer te maken hebben. De regie ligt daardoor in handen bij de markt zelf, precies de doelstelling van Stichting ZSO!

En verder?

Gebruik van onze indicatoren draagt bij aan de kwaliteit van de beoordeling van arbeidsrelaties. Dat geeft ook vertrouwen in de contacten met de relevante toezichthouders (bijvoorbeeld in relatie tot de Nederlandse arbeidsinspectie en Belastingdienst, zie ook de perspectiefnota handhaving arbeidsrelaties). Gesterkt door de positieve reacties vanuit de markt zullen wij blijven door ontwikkelen. Eerste stappen zijn het opnemen van tips en adviezen voor de zzp’er bij een oranje of rode ZZP VRIJ Indicator score, zodat zij hun score kunnen verbeteren. Dit doen wij in samenwerking met mede-initiatiefnemer ZZP Nederland die over al deze kennis beschikt. Ook willen wij leren van praktijkervaringen uit de markt waarbij reflecties vanuit betrokken stakeholders worden toegejuicht en meegenomen.

De ZZP Opdracht Indicator zal binnenkort beschikbaar worden binnen het platform van Jobliebe.

Markt enthousiast over initiatief Stichting ZSO