Wat is het probleem met schijnzelfstandigheid? (En de oplossing!)

Al lange tijd bestaat er discussie rondom de bestrijding van schijnzelfstandigheid. De overheid probeert dit al lange tijd via wetgeving in te richten. Allereerst via de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie), vervolgens de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) en nu met de conceptwet VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties). Hieruit wordt duidelijk dat de overheid erg worstelt om deze […]

Al lange tijd bestaat er discussie rondom de bestrijding van schijnzelfstandigheid. De overheid probeert dit al lange tijd via wetgeving in te richten. Allereerst via de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie), vervolgens de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) en nu met de conceptwet VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties). Hieruit wordt duidelijk dat de overheid erg worstelt om deze regelgeving adequaat vorm te geven.

De VBAR kijkt naar de volgende criteria:

W Indicaties die wijzen op werken als werknemer (werkinhoudelijke en organisatorische sturing)
  1. De werkgevende is bevoegd om aanwijzingen en instructies te geven over de wijze waarop de werkende de werkzaamheden moet uitvoeren en de werkende moet deze ook opvolgen.
  2. De werkgevende heeft de mogelijkheid om de werkzaamheden van de werkende te controleren en is bevoegd om op basis daarvan in te grijpen.
  3. De werkzaamheden worden verricht binnen het organisatorisch kader van de organisatie van de werkgevende.
  4. De werkzaamheden hebben een structureel karakter binnen de organisatie.
  5. Werkzaamheden worden zij-aan-zij verricht met werknemers die soortgelijke werkzaamheden verrichten.
Z Indicaties die wijzen op werken als zelfstandige binnen de arbeidsrelatie (werken voor eigen rekening en risico)
  1. De financiële risico’s en resultaten van de werkzaamheden liggen bij de werkende.
  2. Bij het verrichten van de werkzaamheden is de werkende zelf verantwoordelijk voor gereedschap, hulpmiddelen en materialen.
  3. De werkende is in het bezit van een specifieke opleiding, werkervaring, kennis of vaardigheden, die in de organisatie van de werkgevende niet structureel aanwezig is.
  4. De werkende treedt tijdens de werkzaamheden zelfstandig naar buiten.
  5. Er is sprake van een korte duur van de opdracht en/of een beperkt aantal uren per week.
OP Kenmerken die wijzen op ondernemerschap van de persoon van de werkende (buiten de arbeidsrelatie gelegen) voor soortgelijke werkzaamheden Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan:

1. De werkende heeft meerdere opdrachtgevers per jaar;
  2. De werkende besteedt tijd en/of geld aan het verwerven van een reputatie en het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers;
  3. De werkende heeft bedrijfsinvesteringen van enige omvang;
  4. De werkende gedraagt zich administratief als zelfstandig ondernemer: is ingeschreven bij de KVK, is btw-ondernemer en/of heeft recht op de fiscale voordelen van het ondernemerschap (zoals ondernemersfaciliteiten)

Bron: ZipConomy

Stichting ZSO haakt als volgt in op bovenstaande:

Via de unieke ZZP VRIJ indicator laat je aantoonbaar zien dat je voldoet aan de ondernemerscriteria als in OP. Middels de Overeenkomst van Opdracht die per opdracht kan worden gegenereerd, kun je W (Werkinhoudelijke en organisatorische sturing) en Z (werken voor eigen rekening en risico) op een juiste manier inkleden. Je spreekt af met de opdrachtgever dat je zelf mag bepalen hoe je de klus uitvoert en dat je dit doet voor eigen rekening en risico. Elke opdracht die geplaatst wordt op het platform word tegen deze meetlat gelegd en krijgt ook een indicator score. Zo weet je als opdrachtgever of je opdracht wel voldoet als zzp opdracht en weet jij als zzp’er dat je een opdracht met een gerust hart kan aannemen.

Of deze wet er door gaat wordt pas duidelijk na het vormen van een nieuw kabinet. Wat wél al duidelijk is, dat het rekening houden met de elementen uit dit overzicht verstandig is.  Het voldoen aan de ondernemerscriteria voorkomt problemen als zzp’er en is momenteel ook al de norm waar de belastingdienst naar kijkt.  De belastingdienst gaat namelijk vanaf 2025 handhaven op schijnzelfstandigheid. Als opdrachtgever biedt het werken met zelfstandigen die voldoen aan de gestelde criteria meer zekerheid. Vanuit Stichting ZSO zijn we flexibel ingericht en zullen we continue, waar nodig, de dienstverlening aanpassen zodat deze altijd is toegespitst op de actuele situatie.

Wat is het probleem met schijnzelfstandigheid? (En de oplossing!)