Wat is de ZZP VRIJ indicator?

Geplaatst op 15 september 2023

De ZZP VRIJ indicator is hét middel om als zzp'er aannemelijk te maken dat je ondernemer bent.

De ZZP VRIJ indicator is hét middel om als zzp’er aannemelijk te maken dat je Zelfstandig Ondernemer bent.

Nuttig voor iedere ZZP’er, die geen loondienst beoogt, omdat de praktijk leidend is en niet  wat jij en je opdrachtgever op papier overeen kwamen.

Noodzakelijk voor jouw opdrachtgever omdat de belastingdienst op weg is richting het opheffen van het handhavingsmoratorium (in beginsel niet repressief handhaafde maar wél i.g.v. kwaadwillend) en daardoor niet gaat zitten afwachten op naheffingen en boetes.

Gebruik de ZZP Vrij indicator nu omdat 2024 het jaar is dat ZZP’ers en Opdrachtgevers zich kunnen voorbereiden op de handhaving. Het handhavingsplan van de Belastingdienst kan je hier lezen.

De ZZP VRIJ indicator is in het leven geroepen door Stichting ZSO om een indicatie af te kunnen geven in welke mate iemand echt een Zelfstandig Ondernemer is. Hierbij wordt getoetst aan de zogenaamde ondernemerscriteria. Per onderdeel wordt een indicatie afgegeven in hoeverre een Ondernemer positief scoort op de criteria. De verschillende ondernemerscriteria worden vanuit de bron getoetst, zonder (dure) mensenhandelingen.

Als Zelfstandige kun je dus ook zien waar eventuele verbeterpunten liggen. Als Opdrachtgever kun je zien hoe een kandidaat per onderdeel scoort en een keuze maken op de aspecten die voor uitvoering van het werk belangrijk zijn.

De ZZP VRIJ indicator kun je downloaden en is als verklaring in te passen in de modelovereenkomst DBA.  In de overwegingen van die overeenkomst wordt uitgelegd hoe het jou en je Opdrachtgever de beheersing geeft om te bewijzen dat en hoe jullie samen de opdracht als ondernemend hebben gekwalificeerd. Dat doen jullie conform Artikel 2 (algemene bepalingen) van jullie overeenkomst. Daar leggen jij en je opdrachtgever vooraf (in een eigen te maken bijlage!!) vast dat op basis van jouw ondernemersindicatie jij als Zelfstandig Ondernemer de opdracht vrij gaat uitvoeren.

Hoe vrijer hoe beter, scoor je oranje dan zijn aanvullende afspraken misschien noodzakelijk scoor je groen dan ben je Vrij en bij rood zijn de opdrachtgeversrisico’s op loonheffingen groot.

Het grote voordeel van de ZZP VRIJ indicator is dat deze vooraf inzicht geeft en gedoe achteraf kan helpen voorkomen als het gaat om schijnzelfstandigheid.

Samen met onze partners; Belangenbehartiger ZZP Nederland en HR tech Jobliebe gaan wij voor  jouw maatschappelijke positie in een toekomstbestendige arbeidsmarkt.

Disclaimer

Stichting Zelfstandig Ondernemen doet zijn uiterste best om de criteria van de ZZP-vrij indicator te laten voldoen aan de laatste inzichten op het gebied van zelfstandig ondernemerschap. Daartoe heeft zij geregeld intensief contact met deskundigen op alle relevante terreinen en past zij indien noodzakelijk de criteria van de ZZP-vrij indicator aan. In het verlengde daarvan moet de ZZP-vrij indicator ook daadwerkelijk als indicator worden gezien: het geeft een indicatie waar geen rechten aan kunnen worden ontleend omdat de complexiteit van de werkelijkheid niet altijd te vangen is in de criteria van de ZZP-vrij indicator.

Wat is de ZZP VRIJ indicator?